Blog

Goede tips voor een snel herstel !

Na een zware inspanning is herstel het toverwoord. Met de volgende tips kun je die fase bespoedigen.

Cooling-down
Er zijn tal van methoden om te herstellen. Sommige vereisen een strak schema binnen de maand- en jaarplanning. Andere zijn vooral meteen na een zware belasting van belang, bijvoorbeeld in de eerste 48 uur. De belangrijkste is het uitlopen,de stretching …. de cooling-down. Als je na afloop niet in staat bent om langer dan een paar minuten uit te lopen, kun je dat de volgende ochtend proberen.

Drinken
Na een zware inspanning zijn je vocht- en koolhydraatvoorraden uitgeput. Het kan tien tot twintig uur duren voordat het lichaam weer voldoende vocht heeft opgenomen. Ga dus veel drinken. De beste opties zijn water, vruchtendranken, kruidenthee of andere gezonde dorstlessers. Vermijd alcohol en dranken met cafeïne (koffie, thee, cola), want die bezitten juist vochtafdrijvende eigenschappen.

Eten
De lege voorraadkast is het sein om te beginnen met het opnieuw aanleggen van een hoeveelheid voorraad koolhydraten in de spieren (glycogeen). Vooral vlak na de inspanning zijn de spiercellen bereid hieraan volop mee te werken. Het eerste kwartier is extra belangrijk, de eerste twee uur ook nog wel. Daarna neemt de opslagcapaciteit langzaam af

Massage
De meeste sporters weten dat een goede masseur na een zware belasting wonderen kan verrichten. Het kneden versterkt het vermogen van de spieren om hun normale functies uit te oefenen. Vervolgens is de verbeterde doorbloeding van de spieren niet uit te vlakken. Net als uitlopen bespoedigt het daarom de afvoer van afvalstoffen en het eerder op gang komen van de herstel- en opbouwprocessen.

Baden
Warme baden (36 tot 40 graden Celsius) zijn een klassieke vorm van herstel die de doorbloeding en spierontspanning verbeteren. Het rustgevende effect beperkt zich niet alleen tot het lichaam, maar beroert ook de geest. Badzout kan het effect versterken.

Strakker lichaam door cardio? Overgewaardeerd… !

Hoewel ik zelf loper ben, wil ik even iets kwijt over cardio. De mythe dat langdurige cardio-training vet doet smelten als sneeuw voor de zon, is een fabeltje (met name lopen, fietsen, de crosstrainer, … ).

Uren en uren lopen, vele kilometers in de benen, en toch een buikje?

En dan kijken we naar de recreanten, niet de toppers. Deze laatsten lijken afgetraind, maar hebben toch nog een relatief hoog vetpercentage.

Hoe kan dat?

Het lichaam ervaart langdurige cardio-vasculaire training als stress, waardoor de bijnieren cortisol gaan produceren. Dit stress-hormoon parkeert vet op de plek waar je het niet wil. Bij langdurige cardio-inspanningen gaat het lichaam ervan uit dat het daar in de toekomst opnieuw aan zal blootgesteld worden. Het zal efficiënter met vet omspringen en de verbranding trager laten verlopen. En zal het vet op de gekende plaatsen opslaan, met namen buik, dijen en billen.

Wat moet je dan wel doen voor een strak en gezond lichaam?

Knallen met de TRX, gewichten, Kettlebells, …. Beweeg het lichaam zoals het bedoeld is om te bewegen! Bewegingen waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk worden gezet: duwen, tillen, trekken, stoten, … . Je wordt er sterk, lenig en gezond van. Je testosteron- en groeihormoonwaarden schieten omhoog, je bekomt een stofwisselingsverhogend effect ! De gekweekte spieren worden je verbrandingsoventje, want spieren verbranden ook in rust. Het zijn ware calorie-slurpers!

Voor de dames net hetzelfde: til en trek aan die gewichten voor een fit en strakker lichaam. Het liefst zo zwaar mogelijk. Neen, je zal geen spierbundel worden, hiervoor heb je te weinig “juiste” spiervezeltypes en testosteron (mannelijk groeihormoon).

Je lichaam heeft voor het herstel van de training en de opgelopen spierschade zoveel energie nodig dat het als het ware verder “doorbrandt”, zelfs lang nadat de training is afgelopen. Dit noemen we de “After-burn”. En dit is nu net het interessante! Op deze manier verbruikt je lichaam veel meer energie bij krachttraining dan bij cardio !

Lopen en fietsen is geweldig & great fun ! Maar om af te vallen is het toch niet de ideale methode.