Strakker lichaam door cardio? Overgewaardeerd… !

tumblr_liouco5nNC1qdh0cpo1_400_large

Hoewel ik zelf loper ben, wil ik even iets kwijt over cardio. De mythe dat langdurige cardio-training vet doet smelten als sneeuw voor de zon, is een fabeltje (met name lopen, fietsen, de crosstrainer, … ).

Uren en uren lopen, vele kilometers in de benen, en toch een buikje?

En dan kijken we naar de recreanten, niet de toppers. Deze laatsten lijken afgetraind, maar hebben toch nog een relatief hoog vetpercentage.

Hoe kan dat?

Het lichaam ervaart langdurige cardio-vasculaire training als stress, waardoor de bijnieren cortisol gaan produceren. Dit stress-hormoon parkeert vet op de plek waar je het niet wil. Bij langdurige cardio-inspanningen gaat het lichaam ervan uit dat het daar in de toekomst opnieuw aan zal blootgesteld worden. Het zal efficiënter met vet omspringen en de verbranding trager laten verlopen. En zal het vet op de gekende plaatsen opslaan, met namen buik, dijen en billen.

Wat moet je dan wel doen voor een strak en gezond lichaam?

Knallen met de TRX, gewichten, Kettlebells, …. Beweeg het lichaam zoals het bedoeld is om te bewegen! Bewegingen waarbij meerdere spiergroepen en gewrichten tegelijk aan het werk worden gezet: duwen, tillen, trekken, stoten, … . Je wordt er sterk, lenig en gezond van. Je testosteron- en groeihormoonwaarden schieten omhoog, je bekomt een stofwisselingsverhogend effect ! De gekweekte spieren worden je verbrandingsoventje, want spieren verbranden ook in rust. Het zijn ware calorie-slurpers!

Voor de dames net hetzelfde: til en trek aan die gewichten voor een fit en strakker lichaam. Het liefst zo zwaar mogelijk. Neen, je zal geen spierbundel worden, hiervoor heb je te weinig “juiste” spiervezeltypes en testosteron (mannelijk groeihormoon).

Je lichaam heeft voor het herstel van de training en de opgelopen spierschade zoveel energie nodig dat het als het ware verder “doorbrandt”, zelfs lang nadat de training is afgelopen. Dit noemen we de “After-burn”. En dit is nu net het interessante! Op deze manier verbruikt je lichaam veel meer energie bij krachttraining dan bij cardio !

Lopen en fietsen is geweldig & great fun ! Maar om af te vallen is het toch niet de ideale methode.